Lisa n I

Daisypath Friendship tickers

Hon?!!!

Salam semua. Sedang aku dok melayan-layan facebook, tetiba aku terbaca satu status yang cukup membuatkan hati aku jadi panas. Aku baca dua tiga kali, cuba memastikan apa sebenarnya yang cuba disampaikan oleh beliau.


Aku rasa, penunggang motor kat Malaysia nih Kalo motor xde brek, diorg bleh hidup.... Tp Kalo motor xde hon, aku rasa mati sume penunggang nih...bengong, dari jauh dah tekan hon, kalo dari jauh Ko tekan brek, xde eksiden punye...



Apa yang cuba disampaikan? Tak puas hati dengan hon motor? Ke tak puas hati ngan penunggang motosikal? Ke nak sampai tapak kaki hinggap kat pintu kete tu baru nak rasa puas hati???


Hoi si penulis status tersebut. Aku seorang despatch. Hampir separuh hari aku kat atas jalan je. Aku rasa aku lebih taw keadaan atas jalan raya ni berbanding kau. Dan pastinya aku lagi taw perasaan penunggang motor kat atas jalan raya ni berbanding kau. Dan kalau kau seorang Menteri Kerja Raya pun takkan paham keadaan dijalan raya ni lebih dari yang aku rasakan.


Meh aku nak kongsikan perasaan si penunggang motosikal ni meh. Korang taw ape perasaan aku bila menunggang motor? Takut. Mau nye tak takut. Kalau eksiden kitorang ni kene lagi teruk. Sebab tu la kitorang ni kene sentiasa hati-hati. Hon salah satu caranya. Alah. Takat bunyi hon motor apa la sangat. Bukan aku pakai air-horn cam lori pun!!!


Kau bagi signal, tengok cermin sisi, pastikan jalan clear baru tukar lane. Tu menunjukkan yang kau pun berhati-hati. Sama la jugak cam aku. Aku bunyikan hon sebab aku berhati-hati. Orang kata malang tak berbau. Sebelum apa-apa jadi kat aku, baik aku hon kau dulu. Aku dok blakang kau. Aku lagi tahu jarak aku ngan kau. Dari kau yang hanya berharap kat cermin sisi jer. Watnye aku kat blind spot ko, tak ke naya aku.


Tahu ape beza brek kereta kau dengan brek moto aku? Bezanya bila kau brek camana skali pun, kau tetap ada dalam kereta, masih lagi duduk kat kerusi empuk recaro kau tuh. Motor? Bila brek emergency buang dol. Silap-silap aku pun terbang sekali. Kau ingat brek motor ada ABS cam kereta kau? Ada EBD? Ada ASR???!!! Ada KTRC cam GTR14???!!! Dah2.. Melalut!


Apa la yang kau sakit hati sangat dengan hon motor ni. Aku kalau drive kereta pun, takda la nak main-main hon ni. Pasal aku taw aku still buleh handle keadaan lagi. Tapi motor bukan senang kau nak handle. Tak tahulah kalau kau ni memang pakar bab cilok-cilok ni. Tapi aku tak. Dan tak semua orang pakar macam kau!!


Panas betul hati aku baca status nih. Sebab bagi aku hon ni laa yang wat aku rasa lebih selamat bila menunggang. Kau patut bersyukur sebab semua motor disedikan hon. Kalau motor tak disediakan hon, aku sendiri sediakan kayu besbol lam raga motor nanti!!




HUH!




*Walaupun hujan, hati tetap panas*



ps:-
- Aku bercerita sebagai penunggang motorsikal. Jangan samakan dengan mat rempit sebab aku tak tahu perasaan seorang mat rempit.

- Byk tanda seru (!) menunjukkan yg entry ni ditaip dalam keadaan panas hati. Segala salah silap ketelanjuran perkataan aku mintak maap awal-awal. Taknak tunggu raya nanti baru nak maapkan. Aku nak mintak maap skang!!







~Daaaa~




No comments:

Post a Comment