Lisa n I

Daisypath Friendship tickers

Travian - Part 1

Salam semua. Amacam cuaca kat sana? Kat sini seharian ni hujan. Nak kuar pon payah, nak tido da puas sangat2 da. Online sampai da tak tau nak surf ape lagi. So aku amek a kesempatan ni ntuk update blog. Arini nak cerita pasal game online yang aku slalu dok ngadap hari hari.


Yezzzaaa.. Travian. Aku start main game ni sejak tahun 2008. Game ni ade banyak server. Server 1, server 2, sampai a skang ni dah Server 6 (server di Malaysia sahaja). Setiap server tu tempoh permainan dalam 10 - 11 bulan camtu. Tu server normal. Ade Speed Server gak, yang ni 3 kali lebih laju dari server normal n main dalam 3-4 bulan camtu.

Meh aku citer serba sikit tentang game nih. Time register game ni, kita akan di beri pilihan nak main puak Rom, Teuton, atau Gaul. Masing2 puak ade kelebihan sendiri. Aku paling suke puak Rom. Lambat nak naik, tapi paling kuat. Kalau nak adventure lagi amek Teuton. Puak ni cepat, kuat gak tapi defend lemah. Kene aktif sentiasa. Gaul, puak bertahan. Sesuai ntuk yang bermain secara sim city. :P

Game ni mula ngan sebuah kampung. Kita kene jaga kampung kita. Naik taraf sumber2 (kayu, tanah liat, besi, tanaman), Bina dan naik taraf bangunan kat kampung cam Berek, Gudang, Pasar, Kedai Senjata dan Perisai, Tembok, Gua, Kedutaan dan lain-lain. Selain tu kene gak latih askar askar ntuk berperang. Sama ada kita nak jadi penyerang, atau pertahanan, tu terpulang.

Nama pon game online, so korang bukan main sorang2. Sekurang kurangnya ada 4000 lebih pemain setiap server. Yang mana boleh jadi kawan, boleh jugak jadi lawan. Korang kene masuk Persekutuan, bantu ahli2 persekutuan yang lain. Kira korang berjuang sama2 ngan ahli persekutuan yang lain a.

Matlamat utama game ni? Haaa. Nak tau korang men sendiri a weh. Sumer nak harap aku citer jer. Bile nak start citer aku lak? Hahaha

1st aku start main server 2 (2008), time tu da pertengahan game, so asik kene serang jer a aku. Xpe2. Tengok dan belajar. Haha. Server 3 (2009) aku mula main ngan cemerlang. Cheewaahh. Kedudukan 500++. Kira ok a tu berbanding ngan 4000++ pemain. Hahaha. Tapi aku habis hampir RM 400++ gak a ntuk Server tu. T___T

Ntuk server2 lepas tu, aku da tak pakai duit lagi. Main pon ntuk isi masa lapang jer. 4 hari lepas aku daftar ntuk server 6 nih. Server start 4 Mac lepas. Agak lewat gak a daftar skang tapi masih mampu mengejar. Haha. Ntuk Server 6 ni, Dorang start pakai Versi T4. Versi baru yang sangat2 berlainan dari versi2 sebelum ni. Tadi server, ni versi lak. Pening tak? Ngeh3...

Versi tu cam penambahbaikan lam game a. Aku cakap versi T4 ni sangat2 berlainan dari versi2 lepas sebab layout dia banyak berubah. Grafik yang lebih cantik. Perubahan ketara yang aku nampak dari segi Wira. Wira kali ni jadi watak utama lam game nih. Lam versi ni, korang leh edit nak wira camne. Korang gak leh pilih nak Wira ni pakai senjata apa, perisai apa. Setiap ape yang wira tu pakai ada kelebihan tersendiri. Menarik kan?

Meh aku preview sket gambar2 game ni.



Ni page Sumber. Ada Kayu, Tanah liat, Besi dan Tanaman. Bulat2 kat atas tu link ntuk page2 lain. Dari kiri : Sumber, Pusat Kampung, Peta, Statistik, Laporan dan Mesej. Kat sini gak korang leh tengok produksi sejam setiap sumber2 korang, serangan yang datang or dihantar, bantuan yang tiba or dihantar.




Yang ni lak Pusat Kampung. Cam yang korang leh tengok, banyak lagi tapak2 kosong xde bangunan kan. Baru 4 hari main, so bangunan pon xbanyak yang dapat dibina. Plus, sumber asik tak cukup jer. 58 sumber sejam. Bole? Biasa a awal2 permainan. :P



Ni la dia Wira aku. Ensem x? Ada cam aku x? haha. Asal2 wira ni kosong jer. Korang kene rajin hantar wira ni g mengembara. Ntuk naikkan pengalaman dan tahap dia. Kadang2 korang ley dapat barang2 free ble g mengembara. Barang2 tu leh korang jual kat pasar. Korang gak ley beli barang2 yang korang xde kat pasar tu. (nanti da kuat wira aku ni aku upload g gambo dia ekh. )

Yang bawah ni lak Peta. Kat sini korang leh a tengok kampung2 sekeliling korang. Banyak kan? Ni baru 13 x 18. Peta besar tak tengok lagi. Cam yang aku cakap tadi, hampir 4000++ pemain setiap server. Cane nak survive? hoho

Amacam? Best tak? Cuba a dulu baru taw. Haha. So ada yang berminat nak main, meh2 register kat sini meh. ^___^


Okey2. Stakat ni tu dulu yang aku nak kongsikan ntuk malam nih. Nanti da besa sket kampung nih aku update lagi, owkey?

Daaaa~



No comments:

Post a Comment