Lisa n I

Daisypath Friendship tickers

Mari membaca

Salam semua.


Wah. Sudah bersawang blog ni sekarang. Lama tak ziarah. Eh eh. Ziarah selalu. Cuma lama tak menconteng yang sebetulnya. OK2. Hari ni aku nak menconteng dengan panjang lebar. Jadi sebelum kau orang baca lebih lanjut, bolehlah kau orang pergi bancuh kopi secawan dua, belilah cikedis-cikedis sikit, tak pun pergi beli pop corn. Sambil-sambil baca sambil makan pop corn, ala-ala muvie gitu. Chewah.


OK. Topik kita kali ni berkenaan hobi kau orang di masa lapang. Cakaplah hobi kau orang mengumpul setem. Aku tepuk dahi kau orang laju-laju nanti. Aku rasa tak ramai ada hobi yang spesifik, kan? Banyak benda yang boleh dibuat pada masa lapang ni. Lagipun aku rasa masa sekarang ni dah semakin sempit. Hampir tak ada masa-masa yang lapang lagi. Jadi di masa yang terluang ni, aku nak kongsikan salah satu hobi yang aku suka lakukan bila ada masa lapang. OK. Intro yang jauh melalut.



Salah satu aktiviti yang aku gemar lakukan di masa lapang ialah.... MEMBACA! Ya. Aku sangat gemar membaca bila ada masa terluang. Tak kisahlah baca buku ke, novel ke, majalah ke, komik ke, blog ke, komen-komen kat facebook pun, ataupun iklan. Kalau kau orang bagi signboard kat aku pun aku baca dengan teliti. Taknak sesat jalan lah katakan.


Tapi, ada tapinya. Benda yang aku nak baca tu mestilah dalam bahasa melayu dan bertulisan rumi. Kalau dalam bahasa English tu memang aku kurang berminatlah nak baca. Bahasa lain apatah lagi. Tulisan pun sama. Kalau tulisan jawi tu memang kureng sesangat. Bukan makna aku tak pandai baca jawi. Bukan. Bukan juga bermakna aku belum masuk jawi. Sungguh bukan. Cuma seperti yang aku cakap tadi, kurang berminat. Faham kan? Nak aku terangkan lagi?


Aku paling suka baca bab-bab berkaitan Islam. Lebih-lebih lagi berkaitan sejarah Islam dan tokoh-tokoh Islam. Memang favorite. Kalau dapat buku ni memang aku tatap sampai juling. Setakat ni aku ada 3 koleksi berkenaan tokoh-tokoh Islam. Umar al-Khattab, Umar Abdul Aziz dan Salahuddin al-Ayubi. Sikit je kan. InsyaAllah ada rezeki lebih, aku tambah lagi koleksi aku nanti. Kalau baca online, aku suka search cerita-cerita tentang gerakan Freemason, Dajjal, Imam Mahdi, Panji Hitam Dari Timur dan Perang Dunia Ketiga. Boleh buat kau sedikit pening, tapi dalam masa yang sama buat kau berfikir sejenak.




Lain-lain aku suka baca ialah komik. Buat masa sekarang, aku tengah melayan komik Samurai X - Kenshin Himura. Komik ni dah habis aku baca waktu zaman sekolah dulu. Tiba-tiba teringin nak baca balik. Sekarang baru sampai volume 2. Layan hoi komik ni. Kau orang pun boleh join baca kat sini. Banyak juga koleksi komik yang ada kat situ. Komik lain yang pernah aku layan sampai habis mestilah Dragon Ball Z. Tak pernah miss tu. Haha.




Isu-isu semasa? Hurm. Aku sekarang sangat-sangat jarang ambil tahu tentang isu semasa. Hampir semua isu semasa kat negara ni aku tak tahu. Isu luar negara apatah lagi. Agak out dated kan? Haha. Entah lah sebab bagi aku isu semasa kebelakangan ni macam sudah diputar-belitkan oleh pihak-pihak tertentu. Atas kepentingan tertentu. Membuat aku rasa ditipu, sekaligus membuat aku rasa jemu. Bagaimanapun itu hanya pendapat aku.


Sebelum aku akhiri coretan aku kali ini, aku nak bagitahu kenapa aku buat entry ni. Sebab baru-baru ni aku ternampak satu buku ni yang cukup menarik minat aku nak beli. Tapi tengok budget tak cukup lah pulak. Terpaksa lah aku hold dulu niat aku tu. Takpa-takpa. Hujung bulan ni aku mesti beli. Harus! Buku yang aku maksudkan tu ialah Khalifah-khalifah Yang Benar tulisan Abdul Latip Talib. Buku ni dah release hujung tahun lepas rupanya. Baru sekarang aku perasan. Lepas tu ada promosi kombo lak. Dua buah buku (Khalifah-khalifah Yang Benar dan Imam-imam Yang Benar) berharga RM 100.00. Sila usha di sini. Berbaloi-baloi tu. Wajib beli ni!




OK. Tu salah satu dari hobi yang aku suka lakukan bila ada masa lapang. Kau orang pulak camana? Marilah kongsi. Mana tahu kita punya minat yang serupa. Tetttt.





*Cikgu. I nak request entry tentang hobi U lak, boleh?? :P




~Daaaa~




No comments:

Post a Comment